perjantai 24. tammikuuta 2020

Oikein käytetty aika parantaa elämänlaatua




Oman ajankäytön tarkastelu

Usein näen netissä ja lehdissä erilaisia artikkeleita kuinka ja missä ihminen voi säästää. Tarkoitan siis säästämistä rahan suhteen. Hyödyllisiä vinkkejä ei siinä mitään. Itse olen kuitenkin kaivannut enemmän juttuja siitä, kuinka säästää aikaa.

Itse ihmettelin aikaisemmin kuinka toiset saivat niin paljon enemmän aikaan samassa ajassa kuin minä. Olin kyllä tarmoa täynnä tehdäkseni uusia asioita elämässäni, mutta tuntui ettei aika riitä millään. Sillä verukkeella sitten siirsin asioita aina huomiselle.

Minulle ei ollut rutiineja nukkumisen ja heräämisen suhteen. Työni ei ollut, eikä ole vieläkään aikaan tai paikkaan sidottua.
Aikaisemmin menin nukkumaan 24-04 välillä ja heräsin puolen päivän aikaan. Sitten tein työt alta pois  ja käytin iltani/yöni ”hyvin ansaittuun rentoutumiseen.”  Siinä sivussa tein jotain pientä, jos minulla oli jotain suunnitelmia jonkin uuden suhteen mielessäni.
Kyllä minä tiesin oikean unirytmin tärkeyden. Nautin kuitenkin niin työni vapaudesta etten juuri säännöllisiä uniaikoja miettinyt.

Sattumalta luin artikkelin, jossa kerrottiin ihmisten ajankäytöstä sosiaalisen median suhteen. Siinä kerrottiin ihmisten viettävän keskimäärin 10-15 tuntia viikossa Facebookia, Youtubea ja muita vastaavia selaten.
Laskin pikaisesti käyttäväni päivästä lähes 3-4 tuntia television katseluun ja netissä surffailuun. Oli aika järkytys tajuta, että kuukaudestani menee 90-120 tuntia ihan hukkaan. Siis kolme työviikkoa joka kuukausi pelkän television ja tietokoneruudun tuijottamiseen.
Tämä oli todellinen shokkiherätys!


Ensimmäiseksi ajattelin kuinka paljon voisin oppia uutta käyttämällä kaiken tuon ajan hyödyllisellä tavalla. Mieti, 90-120 tuntia kuukaudessa uuden oppimiseen ja itsensä kehittämiseen. 
Tätä olisi mielestäni jokaisen syytä miettiä, jos haluaa tehdä elämästään mielekkäämpää.
Itse aloin suorastaan ahmimaan uutta tietoa sekä internetistä, että kirjastosta.
Laitoin myös unirytmini uusiksi. En edelleenkään herää kello 5 aamulta, mutta enää ei tarvitse miettiä miksi aikani ei riitä.
Muutos aikaisempaan on ollut dramaattinen ja vielä löytyy aikaa rentoutumiseen. 
Erittäin mielenkiintoista on ollut huomata, että vapaasta työstäni huolimatta minulla oli monesti kiire ja stressi päällä. Ajankäyttöni uudelleen järjestelyn jälkeen ei ole ollut kiire eikä stressaantunut olo.

Edellä mainitun lisäksi olen uutta opiskelemalla kohentanut taloudellista tilannetta ja uskon sen tulevaisuudessa kohoavan entisestään.
Ei kiirettä, ei stressiä, olen oppinut paljon uusia asioita ja enää ei tarvi jokaista kolikkoa laskea. Ei huonosti ollenkaan. 

Oikein käytetty aika parantaa varmasti elämänlaatua!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Iso epäonnistuminen antaa parhaan palkinnon!

  Luvattoman pitkä tauko ollut tänne kirjoittamisessa, mutta nyt tuntuu oikealta hetkeltä purkaa ajatuksiani. Kirjoitettavaa olisi toki aika...